Sider

søndag den 3. juli 2011

Uhmmmm sushi

Sushi er en af mine absolutte yndlingsspiser, og det er ikke vanskeligt at lave det selv, så man slipper for de lidt voldsomme priser sådan noget kan snige sig op i hvis man spiser ude. Jeg har lavet en lille gennemgang af min sushifremstilling i fredags, som jeg egentlig troede jeg skulle nyde helt alene, men der sneg sig lige en anden sushi-fan ind på banen, og så er det jo godt jeg havde påregnet at lave rigeligt i forvejen, man må absolut ikke gå ned på mængden af sushi....

Første step er at få lavet en portion sushi ris, man kan købe sushi ris, men faktisk kan grød-ris også bruges, det skal bare være de her korte runde ris og ikke lange ris. Jeg plejer at blande ca halvt af hver altså både "rigtige" sushi ris og så grødris der er lidt billigere. Risene skal skylles/vaskes i flere hold koldt vand indtil de ikke afgiver mere stivelse og vandet ikke længere bliver hvidt, herefter skal de hvile i 20 min i koldt vand. Når det er overstået skylles de liiige en enkelt gang mere og koges så efter anvisningen på pakken.
Når risene er kogt skal de køle af, det er fint at røre i dem undervejs så de ikke klumper for meget sammen. Så overhældes de med en blanding af ris-eddike og sukker (mængden kommer an på portionsstørrelse) og så er de klar til brug.


Jeg er sådan lidt ensporet med sushi'en jeg gider ikke rigtigt at lave andet end maki ruller da det er min favorit, men der er jo flere forskellige sushi varianter man kan kaste sig ud i.
Til at lave rullerne skal man bruge en rullemåtte i bambus og nogle tang-plader. Et lille fif med rullemåtten er at pakke den ind i husholdningsfilm, så bliver den ikke snasket og beskidt, og efter brug tages filmen af og måtten er så god som ny og klar til næste gang.


Af andet "værktøj" skal der bruges et skærebræt, en skarp kniv og en skål med vand og lidt riseddike i til at dyppe hænder og kniv i så de ikke klistres til med ris.


Fyldet til sushien bestemmer man jo sådan set selv, man kan følge de "rigtige" sushi opskrifter eller man kan være lidt autonom (som jeg er) og tage det man synes og kan lide i sin sushi.
Det er ikke nogen hemmelighed at jeg synes mayo er vældig lækkert så det bruger jeg altid sammen med wasabi pasta og kaviar.


Så skal der bruges nogle forskellige grøntsager, i dette tilfælde har jeg skåret agurk, gulerod og avocado i stave og lidt forårsløg til at give lidt ekstra smag


Fisk og skaldyr skal der til og her har jeg brugt krabsehaler, tigerrejer og fersk laks skåret i tynde skiver, husk at alt rå fisk skal have været frosset ned i min 24 timer før det bruges rået i sushi, så er man sikker på at evt parasitter er væk.


Man starter med at lægge sin tang på rullemåtten og dække den med et tyndt lag ris, der skal kun lige være en cm fri i toppen af tangen. Dyp fingrene jævnligt i vandskålen så slipper man for at risene klistrer på fingrene.



Herefter kommes fyldet på i en række forneden på pladen


Så skal sushien rulles, og man skal rulle rimelig stramt så rullen bliver fast og nem at skære, det kræver lige lidt øvelse, men det kommer hurtigt. Når rullen er lavet skæres den i passende stykker


Herefter er der kun anretningen og så selvfølgelig spisningen tilabage..... velbekomme!








Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...